Jeg har vel lavet en tråd til hvert marked, men det ville være bedre med en mark
Vær en smule realistisk, tænk over spillere vi er sat i forbindelse med, eller har været.
Forhold jer til, at vi i UEFA turneringer kun kan skifte 3 spillere ud i vores trup i januar, og alle de andre trup regler.
Januar 2024:
I sommers var vi sat i forbindelse med Berardi, men havde ikke råd.
Nu er vi sat i forbindelse med Insigne på en free transfer.
EM blev vundet af Insigne-Immobile-Berardi. Det er mit drømmeangreb.
Zaccagni-Taty-FA er bestemt heller ikke dårligt, som de andre 3.
Så jeg vil sende Pedro gratis til Tenerife og tage Insigne ind.
Berardi får Isaksens UEFA plads, så Isaksen kan have fokus på Serie A, træning og at vokse denne sæson. I Serie A tager Berardi pladsen fra Basic, som skal sendes ud på et lån.
Og så vil jeg bytte Gila for Vicari (hvis han ellers er laziale), da jeg hellere vil have en erfaren romersk centerback med mange år og kampe i Serie A og B end et utilfreds talent. Gila bliver så lejet ud.
Det er så de 3 store, som også kommer ind i CL-truppen.
Andre indkøb:
Herefter, så er jeg lidt i tvivl om, hvor mange spillere, at vi må tilføje til vores Serie A trup i januar.
For jeg har en ambition om, at vi skal ud og hente Valeri (for Fares), Murgia (for Basic, men Murgia er "trænet i Lazio") og Faraoni (efter at kigge på det igen, så mener jeg, at han også er "trænet i Lazio").
Vi går så fra kun Cataldi til at også have Faraoni og Murgia, som er trænet i Lazio.
Yderligere henter vi 2 (så vidt jeg ved) laziale i Valeri og Vicari.
Og så 2 stjerneangribere.
Kernen er dog, at Faraoni, Murgia, Valeri og Vicari kan nok hentes på lån med option, som kan dækkes af, hvad vi får for Basic og Gila. Måske lidt penge skal smides, men det er ikke alverden. Insigne vil være på en free transfer.
Og så er det reelt kun Berardi, som koster penge. Og den handel er kun relevant, hvis vi er videre i CL. Er vi ikke videre i CL, så kan Pedro blive sæsonen ud.
CL:
Provedel - Sepe
Lazzari - Marusic
Patric - Casale
Romagnoli - Vicari
Hysaj - Pellegrini
Vecino - Guendouzi
Rovella - Cataldi
LA - Kamada
Berardi - FA
Immobile - Taty
Insigne - Zaccagni
Serie A:
Provedel - Sepe - Mandas**
Lazzari - Marusic - Faraoni*
Patric - Casale
Romagnoli - Vicari
Hysaj - Pellegrini - Valeri
Vecino - Guendouzi - Murgia*
Rovella** - Cataldi*
LA - Kamada
Berardi(Pedro) - FA - Isaksen**
Immobile - Taty
Insigne - Zaccagni
Sommeren 2024:
Idéen er så at bygge videre på disse indkøb til sommeren 2024.
Mandas, Rovella og Isaksen skal registreres til 24/25-sæsonen.
Sepe tager nok tilbage til Salernitana (efter afsluttet lån) og Mandas bliver andetvalg, men er Mandas ikke god nok/klar til at være nummer 2, så skal han lejes ud i Serie A, og vi skal finde en anden løsning (som vi gjorde med Sepe i sommers). Til 3.-keeper, så er der Furlanetto, ellers skal vi ud og finde noget, som er u21 (som vi gjorde med Mandas i sommers).
Buongiorno for Marusic og Hysaj i forsvaret. Logikken er 4 back, 4 centerforsvar, og så Patric som kan spille alle positioner om nødvendigt. Zappa kan også hentes for Lazzari, men en af de 2 og Faraoni i højre, Pellegrini og Valeri i venstre. Centralt, så har vi Buongiorno (venstrebenet) og Casale (højrebenet) som supertalenter til fremtiden. Vi har Patric og Vicari som solide og erfarende løsninger, og så Romagnoli som er omdregningspunktet. Og Patric kan også tage en back om nødvendigt.
På midtbanen kan jeg ikke forestille mig noget nyt. LA og Kamada som tekniske spillere, Vecino, Guendouzi og Murgia som fysiske spillere, Cataldi og Rovella som regista (hvor Vecino kan hjælpe).
I angrebet, så er Pedro væk nu. Registrerede spillere er på 15+3, så der er plads til 6 angribere:
Berardi - FA
Immobile - Taty
Insigne - Zaccagni
Det bringer dog Isaksen i overskud. Og han var i forvejen ude som 7.-valg i foråret. Jeg ser et stort talent og en stor Lazio-karriere, men han skal bruge en sæson i Sassuolo el. lign., hvor han kan få mere spilletid og vende sig til at leve i Italien. Så til 25/26-sæsonen, så er enten Insigne eller Immobile nok færdig. Ellers så har vi solgt nogen. Og så er Isaksen en reel del af truppen til den tid.
2024/25 sæsonens trup:
Provedel - Mandas
Faraoni* - Lazzari
Vicari - Casale
Romagnoli - Buongiorno
Pellegrini - Valeri
Vecino - Guendouzi
Rovella - Cataldi*
LA - Kamada
Berardi - FA
Immobile - Taty
Insigne - Zaccagni
+ Furlanetto*?, RFM**?, Patric, Murgia*, Gonzalez**?
Lejet ud i Serie A med forventning om en fremtid i klubben: Isaksen
Smutter Immobile til sommer (2024), så vil jeg erstatte ham med Orsolini, og så bruge Berardi og FA som reserver for Taty. Når Insigne så blive for gammel, så vil han blive erstatte med en reel centerforward.
Kontrakter:
Sepe er på lån uden option, og tager derfor tilbage til Salernitana til sommer.
Marusic og Hysaj har udløb i 2025, og den vil jeg så sælge til sommer fremfor at forlænge med dem.
Murgia får 3,5+1 år, Vicari får 3,5+1 år og Faraoni får 1,5+1 år. Relativt lav løn, men med høje bonuser for faktisk at spille, da de som udgangspunkt blot er bredden.
Insigne og Berardi er heller ikke helt unge, så det bliver 1,5+1 år til Insigne og 3,5+1 år til Berardi.
Hvis Pedro ikke smutter til januar, så smutter han til sommer, når han kontrakt med os udløber.
FA har udløb i 2024 og Zaccagni i 2025, begge disse skal have en ny kontrakt hurtigst muligt, som de er blevet lovet. FA til 2026 med option på et år mere (jeg er stor fan af option på det sidste år), mens Zaccagni blot får 5 år.
Buongiorno, Valeri og (hvis relevant) Orsolini er store talenter med en lang fremtid og de får bare 5-årige kontrakter.
Vecino udløber også i 2025, og vi skal til sommer kigge på hans fremtid, da han fylder 33 til august. En ny kontrakt til 2026 med option på et år ekstra ville være en god løsning, hvis han stadig har niveauet.
Udgifter/Økonomi:
Berardi fås ikke for under 30 mio. Måske vi skal sende Isaksen til Sassuolo med en tilbagekøbsklausul, så vi kan få Berardi for 20 mio. nu, og så hente Isaksen tilbage til Rom for 20 mio. senere.
Med agent og løn, så ligger Berardi nok som en udgift på 40-50 mio. bare i denne sæson (og så løn i fremtidige sæsoner).
Valeri, Faraoni, Vicari og Murgia kan i alle udgifter ikke koste os mere 20 mio. denne sæson (med det hele, og derefter koster de nok ikke alverden i løn heller).
Insigne er meget opsat på at komme til, og derfor så koster han nok også en del under 5 mio., så 25 for alle disse, og så 45 for Berardi give 70 mio.
Vi kan godt bruge 25 mio. i januar, hvis vi er ude af CL, og vi kan også bruge 70, hvis vi stadig er i CL. Det vil være et kulturchok for os med så meget aktivitet i januar, men det giver for mig mening.
Til sommer, så har jeg interesse i Buongiorno og Orsolini. Det er 50 mio. for de to spillere alene. Og så er der agenter og kontrakter...
I alle disse spillere nævn, så er der nok en samlet udgift på 200 mio. euro.
Indtægter for MA, Maximiano, Cancellieri, Gila, Basic, Hysaj, Marusic osv. er ret usikre. Der kunne være 60-70 mio., der kunne være det halve. 50 mio. er nok muligt. Og vi snakker nok om udgifter for op imod 10 mio euro om året. Alt i alt kunne der tjenes op imod 100 mio. euro for at sælge og spare.
Det er dog voldsomt, hvis vi bruger så mange penge på så kort sigt.
Det vil kræve, at vi kommer videre fra gruppespillet i CL, og vi kvalificerer os til turneringer til næste sæson.
Orsolini er dog nok ca. 40 mio. i udgifter samlet, og han vil kun komme til, hvis nogen andre smutter. Fx Immobile for 40-50 mio. euro.
Så det er et samlet minus på ca. 50 mio. euro, og det er noget, at vi kan overskue, hvis vi spiller CL 2 sæsoner i træk, hvor vi er videre fra gruppespillet i den første af de 2.
Referencer:
Serie A trup:
UEFA trup:
Og transfermarkt.