For første gang siden foråret skal Lazio forsøge at vinde sin anden kamp i streg når Lazio tager til Toscana for at møde oprykkerne fra Empoli.
Calcio fans vidnede en yderst underholdende afslutning på Serie B, hvor flere klubber kæmpede i sidste runde om en plads om enten direkte oprykning eller play-off kampe til Serie A. Alle på nær Empoli, der var suveræne sidste sæson med 13 point ned til Parma på andenpladsen. I løbet af sæsonen blev Empoli overtaget af Aurelio Andreazzoli, som sikrede oprykningen. Andreazzoli havde ellers ikke stået i spidsen for et klubhold siden den magiske aften 26. maj, hvor han tabte Coppa Italia finalen med Roma til
morgendagens modstandere, Lazio.
På trods af status som oprykkere bør Empoli være et af de hold, der ikke vil overraske, hvis de bliver i Serie A næste sæson ligeså. Dels har de erfaringen fra Serie A - det var trods alt et kollaps af de helt store, der betød at de overhovedet rykkede ned i 16/17 sæsonen, og dels har de et hold med flere stærke Serie A spillere, herunder kaptajn Pasqual, Brighi, Caputo, Antonelli, Acquah, Maietta, Silvestre og Krunic. Til kampen i morgen vil Pasqual højst sandsynligt være ude med en skade.
Betyder det så at Lazio skal være i defensiven og gå efter et sikkert 1-0 sejr? Nej, det vil aldrig ligne Inzaghi at stille sig tilfreds med en defensiv indstilling, og specielt ikke mod et hold, Lazio SKAL slå for at være med i kampen om top 4 positionen.
Inzaghi tager en næsten kompakt hold med til Firenze området, da det kun er de langtidsskadet Lukaku og Luiz Felipe, der er ude, mens Berisha stadig mangler de sidste procenter efter han netop er vendt tilbage fra sin skade, han pådrog sig i Auronzo i sommers.
For to uger siden valgte Inzaghi at stille med de samme 11, som mod Juventus ugen før, og da Lazio hentede tre uskønne point mod Frosinone, så kunne det vel friste med en gentagelse? Det ser ikke umiddelbart sådan ud, da der nu skal tænkes Europa League kampe med i ligningen. Det ser dog ikke ud til at det bliver den store revolution mod Empoli, der er de tre point simpelthen for vigtige til at gamble med. Det ser nemlig ud til at det maksimalt bliver en udskiftning af Wallace til fordel for enten Bastos eller Caceres, der vil ændres ift. de to foregående kampe. Når det så er sagt, så vil det ikke undre nogen, hvis der bliver rykket rundt på flere spillere, men det må træningen i dag vise.
Der er ingen tvivl om at de tre point er yderst vigtige for at opnå avancement i ligaen, men også at udnytte de svage resultater fra de direkte konkurrenter Inter og Roma.
Og mon ikke Lulic endnu engang vil markere sig over for Andreazzoli?
Som altid er der altid spænding til enhver runde i Serie A.
Forventet opstilling:
Strakosha
Bastos-Acerbi-Radu
Marusic-Parolo-Leiva-SMS-Lulic
Luis Alberto
Immobile
FORZA LAZIO!
Egentligt er jeg ikke særlig overrasket over kampen - som jeg prøvede at skitsere i optakten, så er Empoli ikke det typiske oprykkerhold, som vi bare tromler over. Derfor er jeg virkelig tilfreds med at vi ikke undervurderer dem, vi giver dem kamp til stregen, og bliver ikke overrumplet af deres gåpåmod. De er trods alt det suveræne førstehold fra Serie B, har allerede hentet fire point, og ville med en sejr ligge sig op på en fjerdeplads. De havde SÅ meget at spille for.
Når det så er sagt, så skal vi seriøst til at få skubbet den bold i kassen på nogle oplagte målchancer. Nej, hvor bliver der brændt åbentlyse muligheder, og nu to kampe i træk.
Men når vi så ikke scorer målene, så er det en befrielse at vi kan holde nullet endnu engang. Det kunne vi ikke sidste sæson! Jeg synes dog ikke vi var ligeså stærke i forsvaret i dag, som de foregående kampe. For mig den værste kamp defensivt denne sæson. Og så kan jeg ikke gøre mig klog på Strakosha. Han redder os to gange - den ene gang et mirakel i overtiden - men synes for det meste at jeg bander ham langt væk. Han har jo ingen boldkontrol med fødderne, og har det ringeste spark. Han er tilgivet i dag, for det var virkelig et par fantastiske redninger, men han skal til at være mere stabil, for i andre kampe havde der gået mål ind på hans dårlige udspark.
Wallace lignede lidt den mand vi kender, han er jo helt væk ved Caputos mulighed i overtiden, og ser flere gang lidt uheldig ud i løbet af kampen. Acerbi havde også et par svipsere, men ser nu stadig virkelig solid ud. Radu gjorde det som forventet, det samme med Caceres, og det er ikke nødvendigvis positivt. Jeg mangler stadig at se en helt igennem fejlfri kamp fra ham i Lazio trøje.
Marusic skal bænkes, og det kan ikke gå hurtigt nok, mens Parolo-Leiva-Lulic er konge i dag. Hold nu kæft, hvor de fighter. SMS er på vej tilbage, men mangler det sidste, mens Luis Alberto er ved at være tilbage. Durmisi og Correa havde fine indhop, men hvor vi ikke så meget til Durmisi udover det åndssvage gule kort, så var Correa langt mere i fokus. Han lavede dog ligeså mange fejl som gode aktioner, men det er tydeligt at han bliver spændende, når vi virkelig skal spille kontrafodbold.
Immobile er desværre helt væk, og der skal virkelig arbejdes for at han kommer igang snart!!
Overordnet er det disse kampe der betyder uendeligt meget når der er spillet 38 kampe (tænk, hvis vi vandt over Spal i åbningen sidste sæson....), så jeg er tilfreds med resultatet. Forhåbentligt kommer spillet ligeså langsomt nu resultaterne går vores vej.
FORZA LAZIO!