Nummer 8 er garanteret Conference League. Monza er 6p i 4k efter nummer 8. Vinder Fiorentina ConL og Atalanta/riomma EL, så giver nummer 10 ConL, hvilket Monza er 2p fra lige nu.
Bare fordi Monza er definitivt sikret imod nedrykning, så betyder det ikke, at deres sæson er slut.
Der er rigtigt mange, som snakker om, at Monza ikke har noget at spille for, men der er vist stadig præmiepenge i de positioner i rækken, hvor der kan være en del penge i forskellen på 9 og 11, selvom de ikke kommer i Europa til næste sæson.
Monza spiller også på hjemmebane, og selv når hold intet har at spille for, så er det typisk på udebane, at de tager den med ro, men stadig spiller for deres hjemmefans.
Derfor er vi favoritter, men ikke mere end 30-30-40
Dog har vi en evne til ikke spille X, så det er nok rettere 25-20-45...
Monza er et midterhold, som fx Torino, hvor forventningen normalt er sejr hjemme og point ude, men vi skal ikke forvente per automatik mere end 1p.
Derfor bliver dette svært, da vores sæson nu er 4 Serie A kampe, som vi individuelt skal vinde en ad gangen, før vi kan tænke på den næste.
I forhold til skader og karantæner, så er det uklart, om Provedel og Gila bliver klar til Inter ude (sæsonens sidste hjemmekamp for dem) og Sassuolo hjemme (Sassuolo kan måske stadig overleve med en sejr) i de sidste 2 runder. Måske sidder de på bænken der, men kommer kun ind, hvis det er kritisk.
Vi skal i hvert fald anse dem som ude imod Monza (ude, de har noget at spille for stadig) og Empoli (hjemme, de kæmper for overlevelse i et ret åbent felt).
Hvis jeg husker rigtigt, så er det 5 og 9 gule kort, som giver karantæne, hvilket vil sige, at kun Pedro og Immobile er et gult fra karantæne lige nu.
Spillerne:
Taty, LA, og Kamada skaber vores mål. Vi kan være efter Taty for ikke at score, men han skaber chancer ikke kun for sig selv, men også for medspillerne, og ofte er det ikke ved en assist-aflevering, men gennem fysisk arbejde med modstanderens forsvar.
Zaccagni er tilbage og lavede mål sidst. Jeg håber, at han er klar til at starte (hvilket vil sige, at han skal kunne spille 90 minutter).
Guendouzi, Vecino, Cataldi og Rovella... Der er nok at vælge mellem til at være partner til Kamada på den defensive midt. Guendouzi bør dog være den bedste af dem, så jeg forventer, at han starter, men intet er garanteret.
Marusic er nærmest blevet anfører, mens ingen rigtigt kiggede. Der er dog en del muligheder til den anden wingback med Isaksen og FA som kan spille en forskudt specialrolle. Dog har Isaksen haft det svært, og FA ligner en, som godt kunne bruge en kamp, hvor han startede på bænken (han virker ret brugt, og går død omkring 60 minutter). Ellers er der Pellegrini, Lazzari og Hysaj.
Der er dog et andet vigtigt perspektiv, og det er, at Casale og Romagnoli på banen samtidig fungerer dårligt. Så hvis Gila er ude, og vi kun spiller med en af dem, så skal Marusic eller Hysaj ind i forsvaret.
Lazzari kan nemt starte på en wingback, men Pellegrini er som Rovella ikke specielt fleksible, hvilket er et problem, når Tudor skifter system ca. hver 10-15 minutter af anden halvleg. Jeg tror ikke rigtigt på, at vi derfor kan starte med Pellegrini og Rovella. Og det er bare ikke optimalt med Marusic i forsvaret, så jeg når frem til denne opstilling:
Mandas
Patric - Romagnoli - Hysaj
Lazzari - Guendouzi - Kamada - Marusic
LA - Zaccagni
Taty
Bænken:
Sepe
Casale... Og primavera?
Vecino, Cataldi og Rovella
Pellegrini, Isaksen og FA
Pedro og Immobile
Fed er spillere, som bør være sikre startere...
Dog har jeg FA på bænken, hvis det er nødvendigt. Det er sent på sæsonen, og der er nok mange med småskader, hvor det skal vurderes, om vi vil risikere at gøre en ende på deres sæson. Derfor er rotation relevant. En hel del spillere er lige kommet tilbage fra en skade her i foråret (Patric, Romagnoli?, Lazzari, Guendouzi, Kamada, FA, Zaccagni, Pellegrini, Rovella og Immobile synes jeg at kunne huske), og det ligner primært muskelskader, som nok kommer af, at spillerne er lidt brugt op.
Vi skal bare optimeres til 4 kampe mere, men til gengæld, så skal alle 4 vindes.
Jeg regner ikke Romagnoli som sikker fremfor Casale, Guendouzi er også i konkurrence med 3 andre, Lazzari virker lidt oplagt, men der er taktiske alternativer.
Det kan også blive:
Mandas
Patric - Romagnoli - Marusic
Lazzari - Guendouzi - Kamada - FA
LA - Zaccagni
Taty
Bænken:
Sepe
Casale og Hysaj
Isaksen - Vecino, Cataldi og Rovella - Pellegrini
Pedro og Immobile
Situationen/konklusion/analyse:
Vi skal vinde i en kamp, hvor vi ikke per automatik er storfavoritter.
Feltet er for tæt, og CL er stadig muligt, så vi kan ikke være okay med X. Hellere smide et point, hvis det giver os chancen for 2 mere.
Det kan nemt blive en meget seværdig kamp.
Monza har også en del spillere skadet. Primært bemærkede jeg Carboni på listen, men det virker rettere som, at han bare er usikker pga. sæsonafslutningsmuskeludfordringer... Han er vist heller ikke fast el. lign. endnu.
Akpro har startet 5 af de sidste 7 kampe for dem (1 kom han ikke ind, 1 havde han karantæne). Det virker til, at han langsomt har spillet sig i deres startopstilling.
Monza scorer ca. 1 mål per kamp, og det er primært fra Colpani og Pessina på midtbanen. Begge spillere af interesse for os til sommer.
Di Gregorio på deres kasse kan være på vej til Juventus til sommer, og han er vist foran Provedel til at spille for Italien.
De har en del skader i forsvaret og et angreb, som har svært ved at lave mål, men de spiller en 4-2-3-1 (til tider 3-4-2-1) hvor de som os har rigtigt mange spillere inde centralt. Det kan netop blive en kamp i snævre rum, hvor spillere som Kamada og Guendouzi kan gør en forskel i begge ender. De 2 hold kan dog stå asymmetrisk overfor hinanden, hvor det handler om at skabe rum via tilpasning.
Derfor kan vores opstilling ende med mere at ligne:
Mandas
Lazzari - Patric - Romagnoli - Marusic
Guendouzi - Kamada
FA - LA - Zaccagni
Taty
Måske endda:
Mandas
Rovella?
FA - LA - Kamada - Zaccagni
Taty
På Sarrisk:
Mandas
LA - Rovella? - Kamada
FA - Taty - Zaccagni
Det kommer dog ikke til at være så låst, at vi bare kan sætte en opstilling. Men der er reel mulighed for, at vi spiller med noget som ligner en regista, så denne kan holde styr på Pessina defensivt, og fører bolden rundt offensivt. Det er i hvert fald muligt, at Rovella har en rolle at spille, når vi skal åbne en tæt midtbane op for vores offensiv.
Fortjent, at de tager et point...
Værre gang lort.
Så har jeg meget svært ved at se en vej til CL.
Jeg forstår ikke rigtigt at tage Kamada og LA ud for Vecino og Cataldi. Det er alt for defensivt. Kan Pedro ikke levere 30min? Hvad med Isaksen?
FA virkede også mere brugt en LA, så jeg forstår heller ikke den udskiftning.
Taty for Ciro giver god mening, men de 2 andre forstod jeg ikke rigtigt. Eller rettere, at der ikke var en offensiv spiller blandt de 2 midtbanefolk, som kom ind. Okay, Vecino scorede, så jeg kan vel ikke brokke mig over det.
Jeg synes bare, at det er for tidligt, at gå helt i defensiven på den måde. Vi har også skiftet Zaccagni ud for Casale, så vi står i forvejen defensivt.
Jeg ved ikke helt, hvor fejlen ligger. Men jeg har spørgsmål omkring, at Tudor skifter over til 3-5-1-1.
Det var nok en fejl, at vi startede med Zaccagni og Hysaj på de pladser. I forhold til, at FA bliver småskadet efter 70-80 min og generelt er både han, angriberen og LA brugt ved 60min, så kunne vi med fordel havde ladet en af Zaccagni, LA og FA starte ude.
Dog så jeg det som den rigtige opstilling før kampen, så jeg kan ikke smide om mig med kritik på den front. Det var måske bare for meget med så mange spillere i mere defensive roller end deres natur.